lördag 17 december 2011

Fattigmansrisotto

Idag hade jag samma problem som min syster hade här om dagen; tomt i skafferiet och kurrande mage. Det höll på att bli gräsänkemiddag igen ska ni veta men till sist tog jag mig i kragen och lagade risotto av lite arborioris som låg och skräpade i skafferiet. Det kan du också göra! Jag har angivit olika 'alternativ' om du liksom jag inte har torrt vitt vin och schalottenlök hemma så här i slutet på månaden efter julklappsinköp med mera.
Du måste ha två kastruller - en till buljongen och en till risotton. Buljongen måste nämligen hålla samma temperatur så den inte kyler ned risotton.

Risotto
2 schalottenlökar, eller en gul
1 dl oliv- eller rapsolja
2 dl torrt vitt vin (om du har)
4 dl arborioris
2,3 l grönsaksbuljong
en nypa torkade trattkantareller
2 dl riven ost (GÄRNA No Muuh Rezent men jag använde Scheese Cheddar)
en halv burk svarta bönor

Koka upp buljongen i en mindre kastrull och håll den varm.
Hacka löken och stek den i mycket olja (nästan all) på medelvärme i en större kastrull. Löken får inte bli bränd!
Häll ned riset när löken är glansig och låt allt blanda sig ganska kort.
Om du har vin hemma tillsätter du det nu och låter det förångas helt.
Kolla att buljongen är färdig och tillsätt 3-4 dl till risotton. Smula ned torkade trattkantareller både i risotton och i buljongen.
När den första omgången buljong kokat in tillsätter du en deciliter buljong till och rör om. Min soppslev rymmer en deciliter och är praktisk att måtta med.
Fortsätta att tillsätta buljongen decilitervis och röra tills buljongen är slut. Det bör ta ca 20 minuter.
Ta risotton från plattan och rör i osten, de avsköljda bönorna och en rejäl skvätt olja.
Salta och peppra.
Servera med en syrlig tomatsallad.
Den färdiga risotton är väldigt krämig och man måste nästan ha något syrligt till för att balansera smaken. Jag gjorde en enkel tomatsallad av skivad gul lök, hackad tomat, rödvinsvinäger, raps- och linfröolja samt salt och peppar.

1 kommentar:

Rosa sa...

MMmmmm. Kanske ska göra risotto 2nite. *SuGeN*